پابلو نرودا

پابلو نرودا (زادهٔ 12 ژوئیه 1904 – درگذشتهٔ 23 سپتامبر 1973) دیپلمات، سناتور و شاعر نوگرای شیلیایی و برنده جایزه ادبیات نوبل می‌باشد. نام اصلی او «نفتالی ریکاردو الیسر ریه‌س باسوآلتو» بود و نام «پابلو نرودا» را از روی نام نویسنده چک، یان نرودا، به عنوان نام مستعار خود انتخاب کرده بود. بعدها «پابلو نرودا» نام رسمی او شد.
نرودا از کودکی به نوشتن مشتاق بود و بر خلاف میل پدرش با تشویق اطرافیان روبرو می‌شد. نخستین مقاله نرودا وقتی که شانزده سال داشت در یک روزنامه محلی چاپ شد.
در 1945 به عنوان سناتوری کمونیست در سنای شیلی مشغول شد و چهار ماه بعد رسماً عضو حزب کمونیست شیلی شد. در 1946 پس از شروع سرکوبی مبارزات کارگری و حزب کمونیست او سخنرانی تندی بر ضد حکومت کرد و پس از آن مدتی مخفی زندگی کرد. در سال 1949 با اسب از مرز به آرژانتین گریخت.
در 1970 نام او به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح بود اما او از سالوادور آلنده حمایت کرد.
وی نهایتا در 1971 برنده جایزه نوبل ادبیات شد.
در گواهی رسمی مرگ او در سال 1973، سرطان پروستات علت مرگ ذکر شده‌است. اما در آوریل سال 2013، نرودا نبش قبر شد تا روشن شود که آیا آن طور که مانوئل آرایا راننده وی و برخی دیگر احتمال می‌دهند مسموم شده‌است یا خیر. در آزمایش‌های انجام گرفته، ردی از سم در جنازه او پیدا نشد، اما اکنون قرار است آزمایش‌های بیشتری انجام گیرد. آقای آرایا می‌گوید پابلو نرودا که در آن زمان 69 ساله بود، از بیمارستانی در سانتیاگو به او تلفن کرد و گفت که پس از تزریقی به معده‌اش، حالت تهوع دارد. عده‌ای معتقدند که پابلو نرودا مسموم شده و به قتل رسیده، زیرا او حامی سرسخت رئیس‌جمهوری سرنگون شده سالوادور آلنده بود و می‌توانست به رهبر مخالفان دیکتاتوری پینوشه بدل شود. مقامات می‌گویند آزمایش‌های جدید بر باقی‌مانده پیکر نرودا در پی یافتن عناصر و مواد سنگین یا غیر ارگانیکی است که ممکن است به صورت مستقیم یا غیر مستقیم باعث مرگ او شده باشد. تحقیقات همچنین بر کشف موادی شیمیایی متمرکز خواهد بود که باعث هر نوع آسیب به سلول‌ها یا پروتئین‌ها می‌شوند. آزمایش‌های قبلی به‌طور مشخص در پی یافتن رد و باقی مانده‌ای از سم بود.

اسپانیا در قلب ما
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
15,000 تومان
سنگ های آسمانی: شعر معاصر جهان
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
3,000 تومان
از خودت برایم بگو
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
15,000 تومان
باغ زمستان
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
6,000 تومان
هوا را از من بگیر خنده ات را نه (رقعی)
بدون نظر
وضعیت: موجود
98,000 تومان
صد غزل عاشقانه
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
3,500 تومان
چکامه ها
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
4,000 تومان
پایان جهان
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
9,500 تومان
یکصد غزلواره عاشقانه
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
92,500 تومان
راستی چرا ؟... (مجموعه شعر شیلیایی)
بدون نظر
وضعیت: ناموجود
21,000 تومان
انگیزه نیکسون کشی و جشن انقلاب شیلی
بدون نظر
  • دسته بندی : شعر خارجی
  • نویسنده :
  • پابلو نرودا
  • مترجم :
  • نوع جلد : شمیز
  • تعداد صفحه : 107
  • 0 mm 0 mm 0 mm
وضعیت: ناموجود
38,000 تومان
سرود اعتراض و شعر های دیگر
بدون نظر
وضعیت: موجود
95,000 تومان
منو